( Pocahontas byla dcera náčelníka, která toužila po evropském způsobu života )
( Pipestone je označení dýmkového kamene ze kterého se nejčastěji vyrábějí hlavice dýmek míru, a také název lomu, v JZ Minnesotě, kde se těží )
Mezi Evropany je hluboce zakořeněn dvojí pohled na indiánskou ženu. V lepším případě je představována jako typ Pocahontas (princezna). Což je ovšem někdo, kdo vyměnil vlastní tradice za evropskou kulturu. (Klein a Ackerman, 1995)
Typ druhý je squaw. Žena ovládaná mužem, jeho otrok. Skutečnost však byla úplně jiná, indiánské ženy byly ve skutečnosti nezávislejší, než ženy v jakékoli evropské společnosti. Po celé Severní Americe se stávaly náčelníky, válečníky, šamany a jejich hlas v radě nemohl být přehlížen. Některé berdache, jako Apačské Weetamo Wampanoags a Lozen byly významnými vůdci odporu. Jiné, jako např. Kutenaika Qanqon-kamek-klaulha, sloužily jako vyjednávači a velvyslanci. A berdache byli za ženy považováni.
První dýmky, ve velmi starých dobách se vyráběly pravděpodobně z kostí.
Později se začaly dýmky vyrábět z kamene, a to především z mastku nejrůznějších odstínů. Nejoblíbenějším a nejposvátnějším kamenem na výrobu dýmkových hlaviček, je catlinit, velmi vzácná červená odrůda mastku (který je běžně šedý), vyskytující se pouze na jednom místě na Zemi. Název minerálu byl zvolen podle malíře George Catlina, který první nazval lomy v jihozápadní Minnesotě "Pipestone"-dýmkovým kamenem). Catlinit je všemi indiánskými kmeny považován za velmi posvátný, jelikož jej považují za zhmotnělou krev a maso svých předků.
Po celá staletí přicházeli indiáni k Lomům dýmkového kamene (Pipestone), aby zde získali posvátný červený kámen (catlinit), ze kterého vyráběli hlavičky dýmek. Je opravdu k podivu, že sem chodili i příslušníci velmi vzdálených kmenů, kteří museli do této posvátné země urazit obrovské vzdálenosti.
Podle starého nepsaného zákona, každý poutník, který se rozhodl vypravit pro posvátný dýmkový kámen, se po cestě čtyřikrát zastavil a modlil se k Velkému duchu za úspěch při získávání posvátného dýmkového kamene. Naposledy se poutník modlil přímo u lomu v Pipestone.
Každý poutník, který putoval do lomů Pipestone pro kámen na dýmku musel jít zcela beze zbraní. Ostatní kmeny, když potkali takovéto poutníky, rychle pochopili, že nejsou na válečné výpravě, ale na cestě do posvátné země a museli je nechat na pokoji. Jakmile poutníci dorazili k cíli, následovaly další modlitby, a to těsně před, během i po samotném procesu získávání catlinitu z lomu.
V současné době je v místě Pipestone, v jihozápadní Minnesotě "The Pipestone National Monument", muzeum, které pečlivě dokumentuje a mapuje historii a význam tohoto místa pro indiány. Těžba catlinitu je přísně kontrolována a právě jen indiánům se speciálním povolením je dovoleno tento kámen těžit. Indiáni, kteří mají právo catlinit z lomů získávat toto činí s velkou úctou a respektem ke starým tradicím, podle starých posvátných metod, kdy se při, během i po vlastní těžbě modlí k Velkému duchu.
Spor mezi indiány vznikl při diskusi ohledně otázky prodeje catlinitu a dýmek turistům a neindiánským zájemcům. V současné době je celé situace vyřešena šalamounsky tak, že catlinit některé indiánské skupiny dávají zcela zdarma, ovšem je třeba zaplatit za námahu a čas indiánů, kteří jej těží.
více o dýmce míru...
http://www.indiani.cz
Po celý měsíc Jelena budou zároveň v prostorech klubu a na tomto webu k dispozici materiály ohledně původu názvů jednotlivých akcí.
DVD z klubu XT3 / archiv i film
slevy pro XT3 indiany, bizony a greenhorny
slevy pro XT3 zlaté a stříbrné klubové karty
Dotazy, vzpomínky, nostalgie?
konec@xt3.cz
|